Blog
Verdriet mag er zijn, Adam Ciccio & Barbara Bongini
Boeken over verdriet, ik draag ze een warm hart toe. En zo gaat er met regelmaat een boek rondom dit thema mee naar mijn klas. Het dagelijkse schoolleven is niet alleen maar leuk-leuk. We mogen ook best de verdrietige dingen van het leven omarmen en toelaten binnen de schoolmuren. Zo geven we kinderen waardevolle levensboodschap mee, precies zoals de titel van dit boek zegt: Verdriet mag er zijn.
‘Het leven is niet altijd makkelijk, dus iedereen wordt weleens verdrietig.’
Symbool
En zo ging ook dit boek met verdriet afgebeeld als een toegankelijk blauw en warm figuur. Dit figuur symboliseert zeker niet dat verdriet je expres dwarszit, integendeel. In dit troostrijke verhaal wordt verdriet gezien als een emotie die je iets wil vertellen. In het verhaal gaan we langs allerlei mensen die ook verdriet voelen en soms moeten huilen. Heel fijn dat dit genormaliseerd wordt.
Perspectief
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de emotie ‘Verdriet’. De kleurrijke en toegankelijke illustraties ondersteunen dit perspectief op een warme manier. Ook de eerste zinnen vind ik zo krachtig. Ze benadrukken dat verdriet er op allerlei momenten kan zijn. En het blauwe figuur wordt zo vriendelijk en lief afgebeeld dat je Verdriet echt gaat omarmen.
‘Maar zelfs op een stralend mooie dag kan het zijn dat je me ziet, als je in de war bent of in de knoop zit.’
Van wegduwen naar luisteren
In niet al teveel woorden worden belangrijke sub thema’s ten aanzien van verdriet besproken. Zo komt in toegankelijke taal naar voren dat wegduwen van verdriet niet werkt en dat verdriet je soms iets te vertellen heeft. Verdriet komt voor bij allerlei verschillende mensen en huilen mag. De afbeeldingen geven ruimte om even stil te staan bij wat de kinderen zien. Interessant om te volgen welke afbeelding kinderen langer willen zien? Welke details halen ze eruit en welke betekenis geven ze hieraan?
Tonen van verdriet
De grote afbeelding van het kindje en de tranenstroom laat zien dat het uiten van verdriet belangrijk is: huilen mag. Tevens geeft het aanstippen van dit onderwerp de ruimte om als voorlezer toe te voegen dat er verschillende manieren zijn van verdriet tonen. Soms lijken tranen bijvoorbeeld van binnen te blijven zitten. Dit geeft kinderen de boodschap mee dat je ook verdrietig kunt zijn zonder dat er tranen zijn.
Emmer-metafoor
Een metafoor die je in gesprek met kinderen ook op andere momenten mooi kunt inzetten. Een emmer die zich vult en waarvan de tranen nergens naartoe kunnen stromen. ‘Totdat de emmer overloopt, dan staat alles onder water.’Zo vertelt de metafoor in het boek. Sommige kinderen kunnen dit misschien herkennen. En zet de afsluitende afbeelding extra in de spotlight wanneer je de emmer-metafoor wil benadrukken. Want daar komt de emmer op een prachtige kleurrijke manier terug. Het maakt de verdriet-cirkel in dit verhaal mooi rond.
De klas in
Een boek om op elk moment de klas in te halen. En om weer op terug te pakken als een situatie is die vraagt om extra bedding voor verdriet. Hoe fijn dat het lieve toegankelijke figuur ‘Verdriet’ ons in beeld en woord meeneemt naar een wereld die voor ieder mens soms aan de orde is. Een boek voor glinsterende gouden tranen.
Dit boek is een onderdeel van de serie ‘Mijn kop is top’. In deze serie neemt schrijver Adam Ciccio dagelijkse obstakels en de mentale gezondheid van jonge kinderen onder de loep. Bekijk ook zeker de ander titels die in deze serie verschenen.
Tips voor in de klas.
- Verschillende soorten tranen. Je kunt naar aanleiding van dit verhaal heel goed samen nadenken over verschillende soorten tranen. Print voor ieder kind een blad met traansjablonen en laat ze tekenen en opschrijven wat voor soort tranen (verdriet).
- Erkennend zinnen. Er staan veel ondersteunende en erkennende zinnen in dit boek. Denk aan: Je vrienden huilen ook, het leven is niet altijd makkelijk, iedereen wordt weleens verdrietig etc. Schrijf deze op aparte briefjes, eventueel op traanvormige blauwe briefjes, en laat een kind hier een briefje van pakken als het wel een erkennende zin kan gebruiken. Zo heb je altijd erkennende zinnen bij de hand.
- Tranen vormgeven. Wanneer je het boek openslaat, zie je in blauwe tranen allerlei verdrietige situaties afgebeeld. Bespreek deze situaties met de klas of in een klein groepje. Laat de kinderen met waterverf blauwe tranen maken. Wanneer deze tranen droog zijn, kunnen ze met zwart krijt of zwarte stift verdrietige situaties en gebeurtenissen tekenen/schrijven in de tranen. Je kunt hier ook de link leggen naar gouden tranen. Ze maken een traan van goud en tekenen hier iemand in die ze missen. Ook kan de naam opgeschreven worden.
Tips voor glinsterende gouden tranen
Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!