Blog

Alva en het eiland van herinneringen, Alexandra Helmig & Valeria Docampo (vertaald door Siska Goeminne)

Als je door middel van een fantasierijk verhaal, het werkwoord ‘herinneren’ kracht bij kunt zetten in jouw klas, dan zou ik het zeker niet laten. Daarbij kan dit prachtige boek je ondersteunen en zorgen voor een veilige verbinding met de kinderen. Het verhaal van Alva zorgt voor herkenbaarheid met veilige afstand om eventueel eigen herinneringen te delen. En, niet onbelangrijk, om naar elkaars herinneringen te luisteren. Is dat niet de meest waardevolle levenslesstof die we in onze klas tot onze beschikking hebben?

Eiland

In het verhaal maken we kennis met Alva: zij woont op een eiland midden in het meer. Het bijzondere is dat er elke ochtend herinneringen landen op haar eiland. Het mooie hiervan vind ik dat er allerlei verschillende herinneringen worden benoemd en verbeeld. Dit laat het voor kinderen heel mooi open om ook allerlei soorten herinneringen te delen met elkaar.

Verschillende soorten herinneringen

Je kunt uiteenlopende bijvoeglijke naamwoorden voor het woord herinneringen zetten. Het verhaal geeft hiervoor een mooie aanzet: kleurige, schelle, spannende, stoute en zware herinneringen bijvoorbeeld. Wanneer je dit met de kinderen na het verhaal bespreekt, zal het een verscheidenheid aan interpretaties en gevoelens met zich meebrengen. Bedenk je hierbij dat er geen goed of fout is. Kinderen mogen associëren, beleven en delen op hun eigen manier. 

Vooral de zware herinneringen

Hebben veel licht en tijd nodig.’

Vervagen

Op verbeeldende wijze wordt in het verhaal duidelijk dat er goed voor de herinneringen gezorgd moet worden. De herinneringen vervagen eerst en vervolgens landen er geen herinneringen meer op het eiland van Alva. Ze besluit voor het eerst naar de stad toe te gaan, naar de mensen toe. Ze ziet dat de mensen gehaast zijn en ze helpt de mensen bij het herinneren. Of het nu een herinnering aan de eerste kus is, of aan een kersenroomtaart, Alva helpt de mensen hun herinneringen terug te vinden. Ze bedanken haar voor deze ondersteuning.

‘Dank je wel dat je me daaraan herinnerd hebt’

Illustraties

De prachtige beelden in dit boek ondersteunen de diepere boodschap. Dat maakt dat je met kinderen aan de hand van de illustraties een mooi gesprek kunt hebben. Er is zoveel te zien en tevens symbolisch uit de beelden te halen. Interessant om te volgen wat de kinderen uit de verschillende beeldende elementen halen. Laat het vooral een beetje open om te kijken wel symboliek kinderen aan te illustraties toeschrijven. Wat zien de kinderen bijvoorbeeld aan de lijnen van de herinneringen die worden afgebeeld?

De herinneringen zijn terug.

Ze hangen in de bomen, vormen hoopjes op de grond of liggen tussen de kiezels aan de oever.

Brede blik

Dit warme verhaal geeft een brede blik op herinneringen door middel van een herinneringen-eiland waar er goed gezorgd wordt voor deze waardevolle belevenissen die we nooit meer willen vergeten. Het leest als een sprookje, waarmee je tegelijkertijd een magisch handvat hebt om met kinderen in te zoomen op de kracht van herinneren. Dit verhaal ondersteunt mijn missie om herinneren en herdenken actieve werkwoorden binnen het dagelijkse schoolleven te laten zijn. En de afsluiter van dit boek is met een sprankje liefde en een open denk-einde.

Tips voor in de klas

  • Herinneringen-brainstorm. In het verhaal worden allerlei soorten herinneringen genoemd. Geef ieder kind een stapeltje briefjes of post-its en laat ze verschillende soorten herinneringen bedenken en opschrijven. Gebruik hiervoor eventueel de benamingen uit het verhaal: zware, kleurige, spannende, stoute herinneringen. Ook kun je de term Gouden herinneringen hieraan toevoegen en aan de kinderen uitleggen wat herinneringen ‘goud’ maakt. Gouden herinneringen zijn herinneringen die je doen denken aan iemand die je mist omdat deze niet dichtbij je is. Kinderen kunnen na afloop van de brainstorm herinneringen met de klas delen wanneer ze dit willen.
  • Tekenopdracht. In kleine tekeningetjes een blad vol herinneringen maken. Je kunt de kinderen de stijl uit het boek laten zien. Om in de stijl van het boek te blijven, kies je voor tekenmateriaal in verschillende kleuren blauw.
  • Vakantieherinneringen groepswerk. Dit verhaal leent zich ook goed voor een herinneringen-start aan het begin van het schooljaar. Zorg voor een groot eiland in de kleuren en stijl van de illustratie aan het begin van het verhaal. Laat ieder kind in beeld of woord een vakantieherinnering op het eiland plakken. Benadruk hierbij dat dit allerlei fijne momenten van de vakantietijd kunnen zijn, van thuis of verder weg.

Tips voor glinsterende gouden tranen

Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!