Blog
De zomer die alles was, Mariska Overman & Esther Leeuwrik
Een verhaal waarvan je elke zin wel wilt opschrijven in een mooie-zinnen-schriftje: die behoefte voelde ik in ieder geval zeker (en heb ik dus ook gedaan😊) Symbooltaal om nog eens na te lezen en dan weer even in dat verwarmende gevoel te duiken van toen je het verhaal voor het eerst las. Én een verhaal dat op natuurlijke en krachtige wijze het leven en de dood met elkaar verweeft. Dit verhaal benadrukt dat het geen onderwerpen zijn die je kunt afsplitsen van elkaar. Integendeel, de levens van Puca en Rover laten ons op een allermooiste manier zien dat het zo ontzettend bij elkaar hoort.
‘Ook dagen die eeuwig mogen duren, eindigen.‘
Vriendschap, verlies en rouw komen in verschillende verhaallijnen samen in het verhaal over Puca en Rover. Daarbij spelen ook hun achtergrond en interesses een belangrijke rol. Dit maakt het een gelaagd verhaal dat in een heerlijke flow leest. Levensenergie, verbinding met de mensen om je heen, de waarde van eerlijkheid over de dood en een brede blik op het begrip tijd geven veel input voor Gouden levenslessen en filosofische gesprekken in de klas. Absoluut een boek vol glinsterende gouden tranen. En daar houd ik van! In deze blog neem ik je door het verhaal heen aan de hand van een aantal zinnen die ik opschreef. Maar niet te uitgebreid, want het is echt zo mooi om zelf te lezen. Het hele jaar door, maar misschien vooral wel deze zomer ☀️
‘Niemand wil omgaan met het meisje dat dode dieren begraaft aan de voet van een boom.‘
Een zin die veel interesse wekt en die mij meteen aanspreekt op het onderwerp. We volgen in het verhaal Puca, een meisje dat dode dieren begraaft onder een boom in het park dichtbij haar huis. En waar Puca in eerste instantie denkt niemand haar begrijpt, komt ze toch iemand tegen die er niet van opkijkt dat ze dode dieren begraaft. De interesse van Puca in de dode-dieren-wereld zorgt voor een prachtige opening naar de diepere verhaallijn die verderop in het verhaal verder tot uitdrukking komt.
‘De lucht lezen, dat heeft ze thuis zelf geleerd. De lucht lezen. Dat betekent dat je voelt of de sfeer goed is. Je kan sfeer niet horen of zien.’
De gezinsdynamiek waarin Puca opgroeit is een belangrijke lijn in het verhaal. Sfeer aanvoelen en weten wanneer je iets wel of juist niet kunt zeggen of doen. Deze metafoor kan kinderen erkenning en herkenning geven. En dan hoeft dit niet altijd in connectie te zijn met een ingewikkelde gezinsdynamiek. Maar hoe geef je woorden aan sfeer aanvoelen? Mariska Overman lukt het gewoon. Een metafoor om te onthouden en wellicht weleens toe te lichten in een klassensituatie.
‘Maar iedereen gaat dood, niets aan te doen. Of je het nou verdiend hebt of niet.‘
In het verhaal komt een bijzondere vriendschap met Rover samen met de interesse en overdenkingen van Puca. Nadenken over het leven, over de dood en hoe tijd daar een rol in speelt. Dit verhaal leert ons hoe de levens van twee kinderen van dezelfde leeftijd zo verschillend kunnen zijn en tegelijkertijd veel overeenkomsten hebben.
‘Rover is voor altijd een beetje bij haar. In haar gedachten.
Precies daar waar zij de baas is over de tijd.‘
Is het niet een prachtige gedachte om te bedenken dat je tenminste op één plek de baas bent over de tijd. En wel in je gedachten. Misschien een zin die ik vroeger wel had willen lezen. Als je als kind te maken krijgt met een ingrijpende gebeurtenis, kan het lijken alsof je nergens meer grip op hebt. Deze zin kan dan ondersteunen in de ontwikkeling van mindset en daarmee het gevoel van eigenaarschap bekrachtigen. En dat gevoel van eigenaarschap is dan weer een belangrijke pijler binnen de veerkrachtontwikkeling. Misschien wel een zin om op te schrijven in het Rouwpaspoort
‘Tijdreizen. Terug in de tijd. In je hoofd. Herinneren.‘
De onderwerpen combineren het leven van alledag met uitzonderlijke en ingrijpende situaties die in de levens van kinderen kunnen voorkomen. Op een mooie manier worden de verschillende thema’s met elkaar verweven. Creatief bedachte woorden laten je lachen en zullen kinderen aanspreken in denkwijze. Mijmeren over tijd en de kracht van het werkwoord ´herinneren´. Starters voor de mooiste filosofische gesprekken met kinderen. Gouden levenslessen in de klas!
Tips voor in de klas.
- Voorlezen vanaf groep zeven wanneer je de klas een beetje kent. Misschien niet in de eerste weken van het schooljaar.
- Gespreksstarter. Kies een zin uit over het element tijd die jou als leerkracht raakt. Gebruik deze zin als een gespreksstarter voor filosoferen over de tijd.
- Hartritueel. Naar aanleiding van de metafoor rondom het hart dat wordt genoemd in het verhaal, kan het mooi zijn om het hartritueel met de klas te doen. ‘Ze lachen maar huilen ook. Opeens weet ze dat een hart echt kan breken, niet alleen in verhalen. In ontelbaar veel stukjes. En dat je het wel kan lijmen, maar de barstjes blijf je altijd zien. Ze ziet barstjes bij Rovers ouders.‘ Klik hier voor het hartritueel.
- Tranenzee. Welke verhalen zitten in jouw tranen? Je kunt ieder kind een sjabloon van een traan geven en de kinderen laten opschrijven waar zij weleens verdrietig over zijn. Ondersteun deze activiteit met een stukje uit het verhaal. ‘Puca weet zeker dat in iedere traan een verhaal zit. Dat van Rover. Van haar vader en moeder. Van Toff. Van alle dode dieren. Van alle oneerlijke dingen in het leven. Duizend verhalen, allemaal over haar wangen op de grond.‘
Tips voor glinsterende gouden tranen
Wil jij mijn tips voor glinsterende gouden tranen ontvangen? Laat je e-mailadres achter en schrijf je in!