Herinneren en herdenken door het schooljaar heen

Wil jij niet alleen leerlijnen maar ook levenslijnen centraal stellen? Maak herinneren en herdenken dan actieve werkwoorden in jouw klas.  

De dood, rouw en verlies integreren in jouw onderwijs. Jij weet als leerkracht maar al te goed dat dit van groot belang is voor de ontwikkeling van kinderen. Waarschijnlijk kom je deze levensonderwerpen tegen in jouw werk: vanuit de persoonlijke ervaringen die kinderen mee de klas in brengen én vanuit de behoefte die kinderen hebben om deze onderwerpen te onderzoeken en te ontraadselen.  

Ook draagt het ruimte geven aan deze onderwerpen vaak bij aan de betekenis die jij geeft aan jouw werk in het onderwijs en de zingeving die jij ervaart. Je bent een echte aanzswengelleerkracht als je deze levensonderwerpen een echte plek wilt geven op school.  

Ik wil graag aanzwengelen, maar hoe doe ik dat?  

Weten is iets anders dan doen. En daar zit vaak een grote uitdaging als het om deze onderwerpen gaat. Want hoe zwengel je de dood, rouw en verlies aan binnen de school en in jouw klas? Waar begin je? En hoe geef je kinderen de ruimte om te ervaren dat deze onderwerpen bij het leven horen? Twee werkwoorden die je daar op prachtige wijze bij kunnen assisteren zijn herinneren en herdenken.  

Hoe kan ik op een fijne manier herinneren en herdenken met de klas?  

Je zoekt naar manieren om de dood, rouw en verlies te integreren in jouw onderwijs maar weet niet goed hoe te beginnen. Je merkt dat deze onderwerpen je klas binnenkomen en onderzoekt manieren om dit op een fijne en toegankelijke manier te doen.  

Je vraagt je af waar jij als onderwijsprofessional op in kunt haken? Welke kalendermomenten geven een fijne bedding voor herinneren en herdenken in de klas? En belangrijker nog, wat doe je dan precies?  

Je volgt de kinderen in jouw klas en kijkt hoe je zowel het individuele kind als wel de connectie met de hele klas kunt stimuleren. Je wilt graag kennis, inspiratie en praktische handvatten verzamelen om het hele jaar door ruimte te geven aan rouw en verlies. 

Online inspiratieroute herinneren en herdenken schooljaar 24-25 

Het mooie is dat de setting van de warme en veilige klas met de leerkracht als rolmodel een waardevol potentieel heeft ten aanzien van meer leren over het hele leven. Zo ervaren kinderen dat ook deze onderwerpen een onderdeel van het leven zijn, dat erover gesproken mag worden en dat je in de klas mag en kan herinneren en herdenken. Kinderen leren dat ze gezien worden met hun levensverhaal. Erkenning! 

Ik heb superveel zin om je mee te nemen in mijn online inspiratieroute het komende schooljaar. In de vorm van vier webinars passend bij de periode en kalendermomenten van het schooljaar ga je verdieping, inspiratie en praktische handvatten verzamelen om rouw en verlies te integreren in jouw onderwijs. Tijdens de webinars bespreek ik hoe je met toegankelijke materialen en met een fijn vleugje symboliek ruimte kunt geven aan rouw en verlies in de klas.

De online inspiratieroute zorgt ervoor dat jij als aanzwengelleerkracht:

  • herinneren en herdenken gedurende het hele schooljaar een vaste waarde kunt laten zijn in jouw klas.
  • meer leert over rouw en verlies op school en hoe je dit een onderdeel  kunt laten zijn van het leven van kinderen.  
  • je op vier momenten input krijgt om Gouden Levenslessen en samen-momenten ruimte en vorm te geven.
  • je steeds vaker momenten gaat herkennen waarop levensverhalen geïntegreerd kunnen worden in het alledaagse schoolleven?
  • je weet hebt van de verschillende kalendermomenten en symbolen waar jij als aanzwengelleerkracht op in kunt haken.
  • je extra ruggensteun voelt om de dood, rouw en verlies bespreekbaar te maken in jouw persoonlijke onderwijssetting.