Blog

De geluksplukkers,Ingrid Vandekerckhove & Carolien Westermann

Er was eens….. Heerlijk dat deze woorden het verhaal inluiden: het geeft direct weer dat het een verhaal is vol verwondering. Een prachtig boek dat benadrukt dat je jouw eigen boodschappen, helpende gedachten en beleving mag vinden in jouw weg naar geluk. Een verhaal over missen, verbondenheid en zoeken naar betekenis en symbolen.

Geluk

In het land Lespelein woont koning Troebedoer met zijn dochter Willemijn. Willemijn is dan wel een prinsesje, ze ziet er niet zo uit. Willemijn heeft een fijn leven in het paleis: het allerliefste speelt ze. Willemijn stelt haar vader vragen over geluk. Deze vragen zullen ook kinderen aanspreken, want wat is geluk eigenlijk?

Geluk ruikt naar hemelsblauw en wolkenwit.

Is geluk lekker?

O ja, reken maar, het smaakt naar ijs.

Hemel

Koning Troebedoer kondigt aan dat hij op een dag niet meer zal zijn. Hij heeft met Willemijn een gesprek over de hemel en hoe hij vanaf de wolken naar zijn dochter zal kijken. Daarbij geeft hij een waardevolle boodschap:

‘En vergeet niet, maak je leven mooi! Wat ik het liefste wil, is dat jij gelukkig bent….’

Koning Troebedoer gaat dood en zo wordt Willemijn de koningin van het land. Het verhaal neemt ons mee in haar zoektocht om gelukkig te zijn.

Post

De wolkenbriefjes van Willemijn en de lichtblauwe brieven van haar papa, vormen een rode draad in het verhaal. De boodschappen die ze aan elkaar geven zijn in rijmvorm geschreven. Dit voelt extra warm en vertrouwd. Willemijn gaat op zoek naar verschillende hoge punten om vanaf daar haar wolkenbriefjes te versturen naar haar vader. Wanneer Willemijn haar wolkenbriefje aan de ballon vastmaakt , blaast ze wat geluk in de ballon en laat hem vervolgens wegvliegen.

Verbeelding en verbinding

Dit boek geeft zoveel ruimte aan verbeelding en een verbinding in stand houden met een overleden dierbare. Dat is een belangrijke boodschap. Omdat dit verhaal een sprookje is en daarbinnen alle vrijheid heeft voor magische gebeurtenissen, kan dit heel goed uitgelegd worden aan kinderen mochten zij hier vragen over hebben.

Zoektocht

Buiten dat kinderen behoefte hebben aan een ontwikkeling ten opzichte van wat de biologische dood precies inhoudt, is daar ook een andere zoektocht naar het begrip ‘after life’. Waar ben je als je dood bent? En kun je nog boodschappen van diegene ontvangen? Wat kun je doen met de woorden die je nog voor jouw dierbare hebt? Dit verhaal benadrukt dat je daarin jouw eigen weg mag vinden. En wanneer kinderen er anders over denken, kan dit verhaal leiden tot interessante gesprekken waarin kinderen de ruimte en veiligheid voelen om hierover te praten.  De klas is de plek om deze onderwerpen te onderzoeken.

Vriendschap

Gedurende het verhaal zie je dat Willemijn ook briefjes gaat schrijven aan haar vriendin Gwendolyn: in het hier en nu. Ze voelt zich gesteund door haar ouders die op een ander plek zijn, maar wel voor altijd bij haar horen. Dit kan kinderen uitnodigen om ook lieve berichten aan eigen vriendjes en vriendinnetjes te schrijven. De dimensie ‘verder leven’ staat centraal.

Sprookjesachtig

De illustraties zijn dromerig, gedetailleerd en in lieve zachte kleuren gemaakt. Ze ondersteunen het verhaal op krachtige wijze en benadrukken bovendien de sprookjesachtige sfeer van het verhaal. Wat mooi is om te bedenken is dat dit boek voor kinderen die bijvoorbeeld zelf een vader zijn verloren, voor een veilig laagje kan zorgen tussen hun eigen verhaal en dat van Kwien Willemijn. Er kunnen herkenningspunten zijn en wellichte mooie ideeën om mee aan de slag te gaan, wel is het duidelijk dat dit verhaal als een sprookje is: een veilige setting voor het bespreekbaar maken van verlies, verbinding en verder leven.

Tips voor in de klas

  • Wolkenbriefjes. Zorg voor een wolkensjablonen op papier en laat kinderen een eigen briefje schrijven of tekenen aan iemand die ze missen of heel lief vinden. Ook kunnen ze wolkenbriefjes maken voor klasgenoten.
  • Blauwe brief. De vader van Willemijn stuurt haar briefjes terug. Soms kan het ook heel fijn zijn om te bedenken wat iemand nog aan je zou kunnen zeggen. Samen met een kind kun je nadenken over wat deze boodschap zou kunnen zijn. Laat deze op een blauw papier schrijven. Opgerold, net als in het verhaal, kan deze brief een plek krijgen in een herinnerhoekje.
  • Spelen. Dit verhaal kan met spelmateriaal mooi nagespeeld worden. Maar er bijvoorbeeld een verteltafel van.Het is extra mooi dat spel zo duidelijk naar voren komt in het verhaal: spelen is de eerste taal van kinderen.